Köpvillkor

1. Allmänna villkor

Saltbutiken tillämpar såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.

2. Beställning

Beställning av Saltbutikens produkter kan göras via www.saltbutiken.se, och per e-post och telefon. Inkommande beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via mail.

Beställningen är bindande från Saltbutikens sida först efter att orderbekräftelse erhållits av kund.

Saltbutiken förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart.

3. Priser

Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 25% och anges i svenska kronor. Saltbutiken reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Avgift för frakt och ev. postförskottsavgift eller fakturaavgift tillkommer.

4. Betalning

Postförskott

Du betalar på postkontoret när du hämtar ut ditt paket. Postförskottsavgift på 80 SEK tillkommer.

Fakturabetalning

Collectors fakturalösning
I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi faktura och delbetalning. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar. Fakturan förfaller inom 14 dagar. En aviavgift på 29 kronor tillkommer.
Du kan endast beställa till din folkbokföringsadress när du väljer faktura eller delbetalning och du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. När du fått fakturan kan du välja att delbetala upp till 36 månader genom att betala in det lägsta belopp som är angivet på fakturan. Vid delbetalning tillkommer en ränta på 19,2% per år. En mindre kreditprövning görs i vissa fall vilket innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.
För att se fullständiga villkor för Collectors faktura se länkarna nedan:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Återbetalning Du som har betalt din faktura men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Collector. För återbetalning av tillgodot behöver vi kontaktuppgifter och kontouppgifter från dig, vi lagrar inte dessa uppgifter i samband med din betalning. Maila dina uppgifter till contactcenter@collector.se eller ring till 031 - 7502773. Du kan även besöka oss på https://www.collector.se.

Kortbetalning

Vi accepterar Visa och Mastercard. Kortbetalningen sker via en krypterad koppling. Vi har SSL-certifikat.

Betalning via PayPal

Du kan betala via Paypal om du har ett Paypal konto eller vill skaffa dig ett. Detta gör du via Paypal.

5. Leveranstid

Vår normala leveranstid är 2-7 dagar. Avvikelser kan förekomma. Skulle leveranstiden av någon anledning bli längre meddelar vi kunden detta. Har du fått vänta på din leverans mera än 2 veckor vill vi gärna att du ringer oss 

6. Leveransförsening

Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt.

Viktigt! I sällsynta fall slarvar posten bort brev och paket. Har du inte fått leverans inom 2 veckor kontakta oss.

7. Fraktkostnader

Frakt  tillkommer på alla beställningar. Fraktkostnaden syns alltid i varukorgen. Fraktkostnaden är beroende av vikten på varorna du har köpt och vilket fraktsätt du valt, och varierar från 30 kr för lätta varor och upp över 200 kr för tunga postpaketleveranser. Fraktkostnaden framgår av beställningen.

8. Fraktsätt

Inrikes leveranser under 2 kg. Alla beställningar med vikt under 2 kg levereras som brev av PostNord AB. Vid postförskott kommer varorna till Ditt närmaste postutlämningställe där du kan lösa ut leveransen. Posten aviserar leveransen antingen med SMS om Du uppgett mobilnummer eller via brev. Vid kort- eller fakturabetalning sänds icke skrymmande leveranser direkt hem till dig i postlådan, skrymmande leveranser hämtas från närmaste postutlämningssställe.

Inrikes leveranser över 2 kg.Beställningar med vikt över 2 kg levereras, beroende på vilket fraktsätt du väljer, antingen med DHL till deras servicpunkter som finns över hela landet, där du kan hämta ut din leverans eller som postpaket av PostNord AB till ditt närmaste postutlämningsställe. I bägge fallen aviseras varorna antingen genom SMS, epost eller brev. 

Utrikesleveranser. Vi levererar även utomlands. Då kan du använda antingen betalning med kort eller Paypal. I sällsynta fall,( kontakt bör ha tagits med oss innan), skickar vi mot förskottsbetalning till vårt bankkonto IBAN SE66 9500 0099 6026 0407 5180, Swiftkod NDEASESS. Vi sänder varorna med PostNord AB utlandspaket och debiterar den kostnad som gäller för respektive land. Faktura genom Collector gäller tillsvidare bara i Sverige och Finland. Inte heller går det att sända varor utomlands med postförskott.

9.Öppet köp/returer

Ångerrätt enligt Distansavtalslagen gäller inte vår DSI-saltinhalator. Av hygienskäl kan vi inte låta kunden återlämna varan. Detta kan godkännas endast i de fall sigillet på förpackningen är obruten. Vid eventuellt utövande av lagstadgad ångerrätt (14 dagar) vad gäller våra övriga produkter bör varan vara oanvänd och i oförändrat skick i originalförpackning. Vi återbetalar endast varuvärdet. Kunden bekostar själv returfrakten. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut.

Kontakta oss innan du returnerar varan. Så snart vi har återfått varan så återbetalas dina pengar. 

10. Reklamation

Saltbutiken tillämpar Kosumentköpslagen vid reklamationer. Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni beställt. Gör isåfall en reklamation till Posten direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet till Saltbutiken och skriva anledningen till returen på paketet. Maila sedan till info@saltbutiken.se för att informera om reklamationen.

11. Outlösta paket

Observera att Postens liggetid har förkortats till 14 dagar!

Om Du av någon anledning inte löser ut Ditt paket från posten eller DHL måste vi tyvärr debitera Dig 150:- för att täcka våra egna kostnader. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätt enligt distansavtalslagen.  Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.

12. Säkerhet

Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. De personuppgifter som vi begär av Dig för att kunna hantera din beställning behandlar vi med respekt och använder endast i vår egen verksamhet. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part. Detsamma gäller även för e-postadresser. Vi följer lagen om PUL.

13. Reservation

Saltbutiken reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan.

14. Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.